Z czego składa się napęd elektryczny do roweru?
Napęd elektryczny to zespół wszystkich elementów w rowerze, które odróżniają go od tradycyjnego modelu. Pisząc napęd elektryczny, mamy przede wszystkim na myśli podzespoły, takie jak silnik i bateria. Wspomagają one pracę rowerzysty podczas jazdy, a także współpracują z tradycyjnym rowerowym napędem, do którego zalicza się korba, łańcuch, kaseta czy przerzutki.
Z czego składa się napęd elektryczny? Dowiedz się więcej na ten temat, czytając nasz najnowszy wpis.
Elementy napędu elektrycznego do roweru
Napęd elektryczny do roweru – https://energy-bike.pl/naped-elektryczny-do-roweru/ – składa się z: silnika elektrycznego do roweru (ten element jest zamontowany w piaście koła przedniego bądź tylnego), baterii, manetki gazu (kciukowej bądź typu twist), zestawu przewodów łączących wszystkie podzespoły, wyświetlacza LCD, kontrolera i sensora PAS.
Tak przygotowany zestaw tworzy kompletny napęd elektryczny do roweru. W sklepie Energy Bike można znaleźć zestawy do konwersji, które wzbogacone są jeszcze o akcesoria, takie jak instrukcja montażu zestaw, wideo z prezentacją dla ułatwienia przeprowadzenia samodzielnego montażu, ładowarka do baterii, klamki hamulcowe czy kasetka marki Shimano.
Co warto zaznaczyć, rowerem elektrycznym można poruszać się w każdych warunkach atmosferycznych. Elementy elektryczne, jak i okablowanie są wodoodporne, więc rowerzysta nie musi martwić się, że napęd elektryczny zostanie uszkodzony podczas opadów.
3 części napędu elektrycznego – dowiedz się więcej
Silnik
Najpopularniejsze rozwiązania to silnik w przedniej bądź tylnej piaście. Najtańszą opcją jest silnik w przedniej piaście, jednak nie jest to najlepszy wybór. Owszem, łatwo go zamontować, ale jego przyczepność pozostawia wiele do życzenia. To powoduje problemy, w szczególności, gdy trzeba skręcić w trakcie jazdy. Za to rower z silnikiem w tylnej piaście zapewnia dobrą przyczepność, a co więcej, sprawdzi się także w terenach, które nie należą do najłatwiejszych.
Kontroler
To kompaktowy wyświetlacz, który umieszcza się na kierownicy. W zależności od producenta napędu i stopnia skomplikowania danego zestawu możemy spotkać się z rozmaitymi funkcjami. Najpowszechniejszą funkcją, którą można spotkać w praktycznie w każdym jednośladzie, jest możliwość ustawienia siły. W prostych modelach możemy spotkać 3 podstawowe ustawienia: Low, Medium i High, w których jesteśmy lekko, średnio bądź mocno wspierani. W wyższej klasie napędach znajdziemy aż 6 trybów, które rowerzysta może dopasować do swoich potrzeb.
Napęd włącza się w momencie, w którym zaczynamy pedałować, a automatycznie się wyłącza, gdy zaczynamy hamować bądź osiągamy prędkość 25 km/h. Są jednak wyjątki. Na rynku można znaleźć jednoślady z manetką gazu, dzięki której można jechać bez użycia siły naszych nóg.
Baterie
Najczęściej stosuje się baterie litowo-jonowe. Te same baterie mamy w naszych telefonach (oczywiście, o mniejszej mocy) i laptopach. Są lekkie, wydajne i bezawaryjne. Jeśli chodzi o dystans, jaki można pokonać na jednym ładowaniu, to zależy on przede wszystkim od pojemności akumulatora, a te są rozmaite. Od tego czynnika zależy też czas ładowania. Średnią normą jest około 100 km zasięgu, czas ładowania wynoszący około 100 km i żywotność wyższa niż 500 cykli. Co warto tutaj podkreślić, baterie litowo-jonowe są wydajniejsze i bardziej żywotne, pojemność zaczynają tracić po około 700-800 cyklach.