Jak wydłużyć zasięg roweru elektrycznego (e-bike)?
Na żywotność baterii oraz zużycie kolejnych elementów konstrukcyjnych roweru elektrycznego ma wpływ wiele czynników poczynając od trybu wspomagania, specyfikacji roweru oraz jego ustawień i trybów. Jeżeli chcesz wiedzieć co możesz zrobić, żeby Twój e-bike służył Ci jak najdłużej to ten wpis jest dla Ciebie.
Rower elektryczny – tryby wspomagania
Tryby wspomagania w rowerze elektrycznym regulują manetki, które mogą oczywiście zostać wyłączone jednak nie zaleca się tego początkującym e-kolarzom. Warto zaznaczyć, że rowery elektryczne, podobnie jak tradycyjne, wymagają od użytkownika pedałowania jednak silnik zdecydowanie dodaje mocy – rolą manetki jest dopasowanie mocy silnika do powierzchni (jej nachylenia i nawierzchni), po której porusza się e-bike. Większość modeli posiada kilka trybów wspomagania – te o największym zakresie mocy sprawdzają się w przypadku tras stromych i wymagających intensywnego pedałowania, tryb eco (czy też o najmniejszym zakresie mocy) daje wrażenie jazdy bez jakiejkolwiek asysty i jest szczególnie przydatny w przypadku tras długich, w trakcie których nie natkniesz się na niebezpieczne podjazdy i górskie wertepy. Dopasowanie trybu wspomagania do charakteru odbywanej trasy ma bezpośredni wpływ na zużycie akumulatora – im większa moc tym szybciej przyjdzie Ci jechać z wyłączonym silnikiem z powodu wyczerpanej baterii. Warto również pamiętać o tym, że e-bike posiada przerzutki w związku z czym dobrze jest wykorzystać ich pełny zasięg zanim zdecydujesz się na zmianę trybu i gwałtowne przyspieszenie.
Jak pedałować, żeby ekonomicznie zarządzać energią?
Jednym z ważniejszych aspektów jest płynne pedałowanie. Silniki elektryczne mają słabość do wysokiej kadencji (liczba pełnych obrotów korby na minutę) co oznacza, że większość systemów e-rowerowych pracuje najlepiej kiedy jeździsz szybko, bo z wydajnością 70-90 obrotów na minutę. Jednak sama prędkość to jedynie 50% sukcesu – konieczna jest do tego płynność ruchów, żeby nie prowadzić do gwałtownych wzrostów i spadków napięcia a w efekcie do rozregulowania pracy silnik. To powoli prowadzi nas do najważniejszego czyli techniki jazdy – warto zadbać o wyznaczenie sobie takiej trasy, która w trakcie przemierzania jej nie będzie wymagała gwałtownych zahamowań przed zakrętami czy ewentualnymi przeszkodami a ponadto pozwoli na jazdę w stosunkowo prostej linii, żeby na sposobie jazdy nie ucierpiały również opony oraz koła.
Oszczędność przez nieużytkowanie?
Co więc należy zrobić z rowerem elektrycznym kiedy przychodzi czas na schowanie go z powodu zmiany warunków atmosferycznych? Cóż – przyjmuje się, w przypadku baterii litowo-jonowych, uznawanych za najlepsze, że żywotność baterii udaje się skutecznie przedłużyć w momencie gdy:
przechowujemy akumulator w temperaturze od 0 do 20 stopni,
unikamy jego stuprocentowego rozładowania,
korzystamy z ładowarki dostarczonej przez producenta akumulatora lub roweru,
dbamy o czystość baterii do roweru elektrycznego,
dbamy o to by poziom naładowania akumulatora, przed odłożeniem go na półkę na dłuższy okres czasu, mieścił się pomiędzy 30-70%.
Godnym polecenia polskim dystrybutorem baterii litowo-jonowych jest Energy Bike.